Slimme Nederlandse foto-app Bundle haalt € 250.000 aan startkapitaal op

Nederlandse startup maakt automatisch overzichtelijke digitale fotoalbums met algoritme

26 NOVEMBER 2014, AMSTERDAM, NEDERLAND
Samenvatting
De Nederlandse startup Bundle lanceert vandaag de bèta versie van haar iPhone app. Doordat we soms wel duizenden foto's per jaar maken waar we niets meer mee doen gaan er veel dierbare herinneringen verloren. Bundle heeft als doel die foto's weer waarde te geven. Gebruikers kunnen foto's met familie en vrienden samenvoegen in bundles en samen een mooie herinnering maken. De startup heeft € 250.000 seed funding opgehaald bij Startupbootcamp en een groep informele investeerders en wil nu samen met een selecte groep gebruikers Bundle verder ontwikkelen en klaarmaken voor lancering.

Michel op ’t Landt, mede-oprichter van Bundle: “We doen weinig met de duizenden foto’s op onze smartphone of digitale camera’s. Sterker nog, hoe meer foto's we maken, des te minder we ermee doen. In die grote hoop gaan ook belangrijke foto's verloren, foto's die veel dierbare herinneringen op kunnen roepen bijvoorbeeld. Het selecteren en organiseren van deze foto’s kost teveel tijd en moeite. Met Bundle brengen we die herinnering terug op één plek en vormen deze om tot waardevolle en complete visuele verhalen.”

Automatische suggesties
De app doet suggesties voor de beste momenten die verstopt zitten tussen alle foto’s op je telefoon, fotocamera of Dropbox-account en organiseert deze in mapjes, zogenaamde bundles. Deze visuele verhalen kunnen aangevuld worden met foto's van vrienden of familie die het moment met je deelden, waarmee de herinnering écht compleet wordt.

Gedeelde fotoalbums
Je kunt je bundles privé houden, of alleen delen met familie en vrienden. In de toekomst kun je ook bundles over specifieke onderwerpen publiekelijk delen. Tevens wordt het mogelijk om foto’s van bijvoorbeeld een gezamenlijke vakantie realtime te bundelen. Je maakt een bundle aan en selecteert vrienden die er bij zijn. Vervolgens detecteert de app op basis van onder andere tijd en locatie waar de foto's genomen zijn. Deze data wordt vergeleken met die van jouw vrienden en familie en als deze overeenkomen krijg je de optie de foto's te bundelen tot één verhaal. Zo sta je zelf ook een keer op de foto.

Slimme foto organisatie
Bundle gebruikt zelf ontwikkelde algoritmes om de beste foto’s te selecteren en organiseren. Het algoritme groepeert dubbele foto’s en geeft een suggestie voor de beste foto’s op basis van onder andere concept- en smile detection, scherpte en gezichtsuitdrukking. Deze suggestie kun je vervolgens toevoegen aan een Bundle en verder verrijken met titels en persoonlijke tekst om je foto’s nog meer waarde te geven. Naarmate je Bundle meer gebruikt zal het algoritme meer leren over je voorkeuren en je nog meer werk uit handen te nemen. Extra feature is de one-touch-print functie. Hiermee kun je jouw favoriete Bundle eenvoudig omzetten naar bijvoorbeeld een geprint fotoboek vol herinneringen of een mooi foto cadeau.

Koppeling met Dropbox
Bundle bewaart je foto’s in de cloud, of je kunt er voor kiezen deze op te laten slaan in je Dropbox-account. In eerste instantie zal Bundle beschikbaar zijn op iPhone. De investering van € 250.000 wordt aangewend om de algoritmes verder te verbeteren, versies voor desktop en Android te ontwikkelen en Bundle te koppelen aan andere cloud diensten als Google Drive en iCloud.

Bundle lanceert vandaag voor een selecte groep gebruikers. Via www.bundleapp.co kunnen geïnteresseerden zich aanmelden. Samen met hen zal Bundle het product verder aanscherpen en klaarmaken voor de officiële wereldwijde lancering.

Citaten
"We doen weinig met de duizenden foto’s op onze smartphone of digitale camera’s. Sterker nog, hoe meer foto's we maken, des te minder we ermee doen. In die grote hoop gaan ook belangrijke foto's verloren, foto's die veel dierbare herinneringen op kunnen roepen bijvoorbeeld. Het selecteren en organiseren van deze foto’s kost teveel tijd en moeite. Met Bundle brengen we die herinnering terug op één plek en vormen deze om tot waardevolle en complete visuele verhalen." Michel op 't Landt, Co-founder & CEO
"Als een van de eerste gebruikers van Bundle heb ik kunnen ervaren hoe waardevol het is om een goede manier met de foto's van mijn familie en kinderen om te gaan. De app helpt me met het verzamelen van de mooiste foto's en en deze te delen met de mensen die dichtbij me staan. Tijdens de deelname aan Startupbootcamp A'dam heeft het team achter Bundle laten zien dat ze één van de beste Mobile teams in Nederland zijn. Ze combineren kennis van UX, een hoge product standaard en validatie van assumpties met razendsnelle executie. Iets wat niet alleen binnen Startupbootcamp maar voor elke startup erg belangrijk is." Patrick de Zeeuw, Co-founder Startupbootcamp
Over Bundle

Met de gratis foto-app voor iOS en Android van de Nederlandse startup Bundle bundel je foto’s met familie en vrienden en tover je deze om in een gezamenlijke fotocollectie en fotoboek. Bundle maakt door een combinatie van metadata en algoritmes maakt de wirwar aan foto's automatisch overzichtelijk in ‘bundles’. Deze bundles zijn deelbaar met vrienden en familie die het album ook kunnen aanvullen met eigen foto's. In 2014 werd Bundle uit 700+ startups geselecteerd om deel te nemen aan Startupbootcamp Amsterdam’s Accelerator Program. De startup wist tot nu toe €500.000 op te halen bij Startupbootcamp, een groep informals en Albumprinter-oprichter Hans Veldhuizen. De startup komt binnenkort ook met speciale versies voor tablet, smartwatch en -TV.

Bundle is opgericht door Michel op 't Landt (34), Tjeerd in 't Veen (32), Pieter-Pleun Korevaar (29) en Rene Sijnke (27). Michel werkte tijdens zijn studie al aan zijn eerste startup en ging daarna aan de slag bij Hyves waar hij o.a. verantwoordelijk was voor de introductie en groei van Hyves Games. Daarnaast heeft hij aan de basis gestaan van de wereldwijde lancering van Stratego voor iPad. Pieter-Pleun en Rene runden samen digitaal bureau Kersvers waar ze werkten voor klanten als Yves Rocher, Auto.nl en D66. Tjeerd richtte eerder digital agency Vurig op waar hij werkte met klanten als T-Mobile en Kawasaki.

About Bundle
Bundle is the fastest way to organize the photo mess in your camera roll into a beautiful shared photo gallery. Founded in 2014 and based in Amsterdam, Bundle is backed with $600K in seed funding from angel investors and Amsterdam-based accelerator, StartupBootcamp. Bundle’s executive team is comprised of serial entrepreneurs with extensive start-up and digital experience, and the company expects massive user growth with the global launch of Bundle. Read our blog, like us on Facebook, follow us on Twitter, or visit our website at http://bundleapp.co/ to learn more.